הלוואה צמודת מדד

אם אתם משתמשים במחשבון משכנתא מקצועי ורוצים להשוות בין מסלולים שונים, בטח אתם שואלים את עצמכם, כמה להזין מדד שנתי בהלוואה צמודת מדד ? ובכן איני יודע את התשובה, אבל הנה כמה נקודות למחשבה.
איזה מדד ? כשאומרים הלוואה צמודה למדד, מתכוונים בדרך כלל להצמדה למדד המחירים לצרכן.
מי מודד את זה וכל כמה זמן מתפרסם ? הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כל 15 לחודש הלועזי.


מה מודדים ? כמה עלו [או ירדו-אבל זה די נדיר] העלויות של הדיור [הכוונה לשכ”ד, ולא למחירי הדירות], תחבורה ותקשורת, מזון, בריאות הלבשה חינוך ועוד, כמובן שכל סעיף תופס את מקומו המתאים בהתאם לגובה ההוצאה, לדוגמא שכר דירה תופס נפח של למעלה מ-20% מהתצרוכת החודשית.

מה זה הלוואה צמודה למדד?

האם יש לעליית המדד השפעה על דברים אחרים ? אכן כן, המדד לא רק משקף את המצב של סל המוצרים, אלא משפיע ישירות על דברים המוצמדים למדד, לדוגמא משכנתא…


רוצים דוגמא להשפעת המדד על הלוואת משכנתא ? מי שבהלוואת המשכנתא שלו יש מסלול הצמוד למדד, כל יתרת החוב של אותו מסלול צמודה למדד, וברגע שהמדד עולה כל יתרת החוב עולה בהתאמה, נניח לצורך הדוגמא שבמסלול הצמוד יתרת החוב היא של 100,000 ש”ח ונניח גם שהמדד עלה בחודש האחרון ב-0.2% [זה סביר] אז העלייה הזו של המדד גורמת באופן ישיר לכך שיתרת החוב תעלה גם היא ב-0.2%, נתרגם את זה לשקלים, מעכשיו מיודענו חייב לבנק 100,200 ש”ח, אם המסלול הצמוד היה של 500,000 אז אחרי עליית המדד החודשית הזו, החוב עומד על 501,000 ש”ח, סך הכל הפסד של 1,000 ש”ח באותו חודש בלי למצמץ.

האם הלוואה צמודה למדד כדאית?

אפשר להרוויח אם המדד יורד ? קודם שהמדד ירד… חוץ מזה המצב כרגע שהלוואה לא יכולה לרדת מתחת לסכום שבו נלקחה, זאת אומרת שאם חודש אחרי שלקחתם את ההלוואה המדד ירד לא תהיו חייבים פחות כתוצאה מירידת המדד, אבל אם המדד עלה וניפח לכם את ההלוואה ואחר כך המדד ירד, במקרה כזה יתרת החוב תצטמצם בהתאם לירידת המדד.


מעצבן אתכם שההצמדה למדד עובדת במסלול חד סיטרי ? אז תתנחמו בזה שזה לא מעצבן רק אתכם, עובדים עכשיו על תיקון לחוק החוזים האחידים שיגדיר את המסלול החד סיטרי הזה של ההצמדה כסעיף מפלה, ובתור אחד כזה הוא אמור להפסל.
כמה המדד אמור לעלות כל שנה ? טוב ששאלתם, אבל יש בעיה קטנה… קשה לענות על השאלה הזאת, בגלל שבכל שנה המדד עולה [ולעתים נדירות יורד] בצורה אחרת, וההתנהגות הזאת של המדד אינה מושפעת רק מתקופות השנה השונות כמו לפני חגים חופשות ועוד, אלא מושפעת מגורמים רחבים ביותר, רוצים לקרוא קצת ? לבריאות.

השפעתה של האינפלציה על הלוואות צמודות מדד

מה יעד האינפלציה של מדינת ישראל ? טוב, אחרי שהבנו שיש לנו כמה מגבלות בקשר לצפי העתידי של האינפצליה, כדאי לדעת שבנק ישראל מנסה לכוון את המשק לאינפלציה של 1%-3% מידי שנה בעיקר על ידי קביעת ריבית בנק ישראל, בנק ישראל סופג מפעם לפעם ביקורת על המדיניות שלו, וכדי להסביר לציבור הרחב את השיקולים של המדיניות שלהם, שיחררו את הסרטון הזה.
אגב, לפני כחמש שנים בנק ישראל פרסם מסמך בעניין יעד האינפלציה, היעד שאליו שאפו בבנק ישראל היה בין אחוז לשלוש אחוז כאמור, כיום חמש שנים אחרי, נראה שסך הכל בנק ישראל עמד ביעד.
והנה עוד מסמך מבנק ישראל בעניין תחזיות האינפלציה בטווח זמן קצר בינוני וארוך.
לנוחותכם מצורף קישור למחשבון מדד, למי שרוצה לבדוק בכמה אחוזים ההתנפחה ההלוואה שנטל בעבר, כמובן מדובר על הלוואות צמודות מדד.

4,665 צפיות

תוֹכֶן | תַפרִיט | תפריט גישה